فکر نان باش که خربزه آب است!

روستا داره بزرگ تر میشه. پول بیشتری داره سرازیر میشه. معیشت داره تغییر می کنه. طبق برخی تئوری های دینی و “غیردینی” معیشت که تغییر کنه فرهنگ هم تغییر می کنه. فرهنگ می تونه مسائل دینی باشه. می تونه ارتباطات بین افراد ده باشه. می تونه مسایل روانشناسانه مردم باشه. که هر سه اینها رو هم تاثیر می ذارن.

کار که به کاردان سپرده نشه کار خراب میشه. پولم بدیم بچه میره همشو خرج هله هوله می کنه. هم پول خرج میشه هم بچه سود چندانی نمی بینه. ضرر هم می کنه. اگه ملت ما از لحاظ فکری بچه بمونن وقتی امکانات گیرشون بیاد کار رو خراب می کنن. هر چند بچه هم فکر می کنه به چه پفک خوشمزه ای ولی پفک به کار سلامتش نمیاد. “بلوار” و “مسجد” و “مدرسه” و “همایش” و… هم خوبه اما نه برای بچه. باید ملت رو هم از نظر فکری رشد بدیم.

چون کمی از یک سری مسایل ده مطلع شدم فهمیدم چندان “شریف” هم نیستیم. شماها بهتر از من می دونید که منطق حاکم بر ارتباطات انسانی ده چقدر کودکانس. بی اعتمادی، فریب، خودخواهی برخی افراد برای بدست آوردن املاک و امتیازات بیشتر و کلا شهر هرت گونه بودن برخی مسایل ده نشون میده که ملت پفک و چیپس رو بیشتر از آب خربزه ای که دارای خاصیت بیشتریه ترجیح میدن.

باید یه جوری ارزش های ملت کمی تغییر کنه. وگرنه کودک هر چی بهش امکانات بدی بیشتر که می خواد هیچی املاک دیگرانم می خواد مال خودش کنه. حرف زیاده. از پدربزرگم درباره لقب “شریف” پرسیدم. مختصرا گفت به خاطر تعداد باسوادها این اسم گذاشته شده. متجه شدم که این “ناشریفی” ما از کجا اومده. ما صرفا باسواد زیاد داشتیم!
5% مردم ده طبق آمار ارائه شده در همین صفحه باسوادن.* ملت فکری کنید. نظر بدید. چه کارهای فرهنگی “اثرگذار”(دوبار خوانده شود) میشه کرد. از کسی نترسید.شما 399 نفر عضو این گروه خود را اهل روستای بلغان شریف!! می دانید.

*. چون این درصد هنوز جوانند و نیروی مادی و احتمالا معنوی دراختیار ندارند، نمی تونیم بر اونها خرده بگیریم. اما من با شرایط فعلی چندان به روستایی خردمند و “شریف”، در آینده امید ندارم.

————-

نویسنده ابراهیم دبیری (در گروه فیس بوک بلغان)

یک دیدگاه برای ”فکر نان باش که خربزه آب است!

  1. خطاب به نويسنده:
    برداشت شخصي بنده اين بود كه شما به صورت كلي صحبت كرده ايد. احتمالا منظورتان يك مطلب خاصي است كه براي خوانندگاني كه از نيت شما اطلاعي ندارند ابهام ايجاد ميكند.
    وانگهي به عقيده بنده ملايمت و ملاطفت در گفتار را فراموش كرده و ملت بلغان را مورد هجمه قرار داده ايد. به ويژه آنجا كه ميگوييد:
    کار که به کاردان سپرده نشه کار خراب میشه….
    “بلوار” و “مسجد” و “مدرسه” و “همایش” و… هم خوبه اما نه برای بچه. باید ملت رو هم از نظر فکری رشد بدیم.
    …… چندان “شریف” هم نیستیم.
    منطق حاکم بر ارتباطات انسانی ده چقدر کودکانس….
    …. کلا شهر هرت گونه بودن.
    برخی مسایل ده نشون میده که ملت پفک و چیپس رو بیشتر از آب خربزه ای که دارای خاصیت بیشتریه ترجیح میدن….
    ما صرفا باسواد زیاد داشتیم…
    من با شرایط فعلی چندان به روستایی خردمند و “شریف”، در آینده امید ندارم….
    حضرتعالي همانگونه كه نوشته ايد: “چون کمی از یک سری مسایل ده مطلع شدم فهمیدم …“، پس لطفا اول از تمام مسائل روستا مطلع شويد سپس قضاوت كنيد.
    شايد منظور شما از شريف نبودن مردم يا اينكه پنج درصد افراد روستا با سوادن، روستايي غير از بلغان شريف باشد.
    خوب ميدانيم كه افراد شريف، ممكن است باسواد نباشند.
    شما خودتان از خانواده خودتان شروع كنيد. از جمع افراد طايفه تان چند درصدشان باسوادند؟ مگر سواد در معناي عاميانه چيزي غير از تحصيلات دبيرستاني و دانشگاهي است؟ البته شايد شما مقصودتان معنايي فراتر از آن است. از شرافت مردم هم غافل نشويم. من كه شخصا بزرگان خاندان دبيري حاج حسينعلي و شيخ محمد و احمدعلي حسيني و مرحوم حسينعلي حسيني و مرحومان حاج محمدنبي و عبدالرحمان حسيني و …. را به شرافت و بزرگمردي ميشناسم و از آنها به تكريم ياد ميكنم. شما را ديگر نميدانم.
    همين شرافت و سواد و منطق و خردمندي و رشد فكري مردم بلغان سبب شده است: بلوار بسازيم، مدرسه و مسجد بسازيم، پارك بسازيم، آزمايشگاه بسازيم، آمبولانس بخريم، جشنواره برگزار كنيم، مشكلاتمان را با مدارا حل كنيم، در كنار انتقاد و شكايت از يكديگر در كنار هم نماز بخوانيم و در عروسي و عزاي هم شركت كنيم و ….
    مگر رشد فكري جوانان نبود كه منجر به برگزاري جشنواره هاي غرورآفرين و عظيمي شد كه همولايتي هاي ما را از دور و نزديك به روستا كشاند؟ مگر رشد فكري غير از همين مسابقات اطلاعات عمومي است كه شما مجري آن هستيد؟
    آيا اين غير از شرافت و خردمندي و منطقي است كه شما به آينده آن اميد نداريد؟
    اگر مردم بلغان با اين همه دبير و معلم و كارمند و استاد دانشگاه و دكتر و پرستار و كاسب و كارگر از رشد فكري برخوردار نيستند، پس در مورد روستاهاي اطراف از جويم و بنارويه گرفته تا اوز و خنج و صحراي باغ و بيرم و حومه لار چه فكر ميكنيد؟ آنجا كه همه بلغان را به فرهنگ و شعور و بزرگي ميشناسند و اذعان ميكنند.
    اما در پايان: كاش بتوانيم قبل از صحبت در مورد يك مسئله بيشتر تحقيق كنيم و از توهين به اطرافيانمان بپرهيزيم. و درصورت اشتباه جرأت عذرخواهي و پاسخ به انتقاد را هم داشته باشيم.
    راستي ما هم چيپس را ميشناسيم و هم خربزه. چون هم سواد داريم و هم منطق و هم از رشد فكري برخورداريم.
    اما باسواد هم كه نباشيم، تفاوت خربزه و چيپس را هم كه ندانيم، كودكانه هم كه زندگي كنيم، اما شريف هستيم و شريف بوده ايم و شريف خواهيم بود.

  2. باتوجه به اينكه اين مطلب درواقع توهين به ملت شريف بلغان تلقي ميسه:
    آيا اين مطلب مورد تأييد مدير سايت هست؟
    آيا مدير سايت مسئوليت درج اين مطلب را مي پذيرند؟

    • یادداشت‌ها بیانگر نظر نویسندگان آنهاست و نه بازتاب دیدگاه‌های سایت بلغان و مدیر آن

  3. فک کنم منظور ایشون این بوده که ما باید اول نیازهارو بشناسیم بعد در موردش چاره اندیشی کنیم.درضمن بایدکسی که مسولیت این کارو برعهده میگیره آدم خبره وباتجربه و کاربلدی باشه و بانظرسنجی همه قشر جامعه ی بلغان انجام گیرد.فک نکنم منظورشون توهین بوده…

  4. بسمه تعالی
    انتشارات سماء قلم

    مدیر محترم سایت / وبلاگ
    با سلام

    در راستای ترویج فرهنگ اسلامی – ایرانی مجموعه فرهنگی و پژوهشی سماء قلم در نظر دارد تا مجموعه‌ای از آداب و رسوم محلی ایران در ماه مبارک رمضان گرد آوری نماید.
    بدین منظور از حضرت عالی درخواست می شود آداب و رسوم سنتی و محلی شهر یا روستای خود را به آدرس رایانامۀ مجموعه ارسال فرمایید.
    سعی بر این است که آثار ارسالی به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی در مجموعه ثبت شود.

    با نهایت احترام انتشارات سماء قلم

    محور موضوعات

    پیشواز
    روزه پیشواز
    نظافت و خانه تکانی
    تدراک وسایل مورد نیاز
    رویت هلال ماه مبارک رمضان و آداب آن
    روش‌های اعلان نمودن رویت هلال در گذشته و امروز
    سحر
    روش تشخیص زمان سحر
    آداب اعلام سحر و بیدار شدن
    آداب سحری خوردن
    غذای های سحر
    آیین های عبادی
    ختم قرآن
    خواندن نمازهای ویژه ماه مبارک رمضان
    شرکت در مراسم های مذهبی
    افطار
    روش تشخیص زمان افطار
    آداب افطار
    غذاهای مخصوص افطار
    میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام
    آداب نیمه ماه مبارک رمضان
    شب قدر
    اعمال شب قدر
    مراسم لیالی قدر
    برگزاری آداب و رسوم لیالی قدر
    27 ماه مبارک رمضان
    برگزاری مراسم خاص ماه مبارک رمضان
    جشن ویژه ماه مبارک رمضان

    عید فطر
    وداع با ماه مبارک رمضان
    رویت هلال ماه شوال
    دید و بازدید

    تلفن: 37748396-025
    فکس: 37748396-025
    آدرس سایت: samaghalam.ir
    ایمیل: sama9097@yahoo.com
    صندوق پستی : قم3813-37185

پاسخی بگذارید